
De gesculpteerde kunstwerken van Gunter De Leeuw ontstaan vanuit zijn buikgevoel. Hij zet emotionele belevenissen om tot esthetische emo-sculpturen of laat vanuit het stuk hout een 'idee' zelf ontstaan tot een organisch sculptuur. Zijn inspiratie haalt hij uit persoonlijke ervaringen, zijn directe omgeving en uit vormen uit de natuur. Hij wandelt en biket graag tussen bomen en hellingen (bergen). Dit breng hem tot rust, zowel mentaal als fysiek. De zachtheid en warmte die hij ervaart in zijn gezin en bij zielsverwanten, en de indrukken uit zijn omgeving en de natuur, brengt hij tot leven in zijn hout-sculpturen.
Gunter is een 'dualiteitsdenker' en bekijkt de medaille langs beide zijden. Deze 'yin yang'-gedachte is zichtbaar aanwezig in zijn werk. Vaak wordt de zachtheid en warmte van het hout gecombineerd met harde, koude materialen (zoals steen en metaal), symbolen voor de 'buitenwereld' zoals die door media, reclame, massaproductie, ... voorgesteld worden. Deze dualiteitsgedachten of polariteiten komen tot uiting in zijn geliefde thema’s zoals: man/vrouw, relatie/verwijdering, licht/schaduw, hol/bol.
Een boodschap om de wereld te verbeteren heeft Gunter niet specifiek, maar hij wil kunst (cre)eren als verbinding tussen schepper en toeschouwer. Zijn sculpturen zijn gedetailleerd en verfijnd uitgewerkt en worden aangevuld met treffend tekstjes, met als doel dualiteiten te verbinden tot schoonheid waarbij mensen geraakt kunnen worden zonder te kwetsen.
Iedere boom of stuk hout is uniek, iedere mens beleeft zijn eigenheid of uniciteit. Zo heeft ieder sculptuur ook een eigen verhaal dat hij graag met jou deelt. Juist daarom laat hij deze 'one-of-a-kind' beelden van De Leeuw WOODWORK & FURNISCULPTURE © voor zich spreken.
De Evoluerende Mens
beeldengroep (L12 x B12 x H ... cm)
Organisch bewerkte Azobé palen op sokkel van snelbeton.
Van klein naar groot: Foetus, Jeugd, Volwassenheid en Ouderdom.
Vertrekkende van Water als symbool, nodig om te leven, om door watervrees te gaan, om te evolueren en te verbinden met PUUR Zijn.
Deze beeldengroep was tot 29 OKTOBER 2023 TE BEZICHTIGEN op JARDIN DE FAIR in het P.C. DR. GUISLAIN - Fr. Ferrerlaan 88a te 9000 Gent - standplaats 84, voor de kapel.
TE KOOP als beeldengroep
Vragen en info? Contacteer me via deze link.









Vlam 'Ode aan ons Vuur'
(L31 x B25 x H91 cm)
Amerikaanse volgelkers op sokkel van ruw bewerkte blauwe steen.
Passie begint met een vlam die steeds groter wordt om zichzelf te overstijgen tot een laaiend Vuur.
TE KOOP
Vragen en info? Contacteer me via deze link.
3in1 'Ode aan de Gratiën'
(L19 x B13 x H35 cm)
Amerikaanse volgelkers.
Ode aan de (3) Gratiën, drie zusters uit de Griekse en Romeinse mythologie: Aglaia, zij staat voor schoonheid en glans, Euphrosyne voor vreugde en Thalia (of Cleta) voor (op)bloeiend geluk.
TE KOOP
Vragen en info? Contacteer me via deze link.
Kronkels 'Ode aan de Gedachten'
(L16 x B16 x H55 cm)

Lindehout.
Gaten en draaiingen in mijn hoofd alsof ik beneveld ben door… Tja, door wat?
Kronkelende vormen met een knipoog naar de natuur, die in elkaar doorlopen, in en door gaten. De uitbeelding van hoe mijn gedachten in mij omgaan.
TE KOOP
Vragen en info? Contacteer me via deze link.
Imperfect 'Ode aan de Perfectionist'
(L15 x B14 x H45 cm)
Paplaurier (met bijl gehouwen) op sokkel van staal.
Mijn mentaal gevecht tussen willen versus moeten perfect-zijn, alsof er geen keuze mogelijk is om ideeën te laten ontstaan vanuit eigenwaarde. Het harde paplaurier werd met een bijl bewerkt om mijn beitels en gutsen te sparen en een onregelmatige ruwe structuur te krijgen. Ik vraag me af hoe het mogelijk is dat kleine insecten er hun weg in banen en er hun sporen in achterlaten als een bijna perfect netwerk.
TE KOOP
Vragen en info? Contacteer me via deze link.
ManKind 'Ode aan het Kind in de Man'
(L27 x B23 x H42 cm)
Zilverberk.
Wat man-zijn voor mij betekent. Een zaadcel beweegt om naar zijn kern te evolueren. Het kind vormt zich om als man te ontstaan. Deze 'Ode aan het Kind in de Man' is voor alle mannen en mannelijke energie. Het bevat tegelijk ook het Yin-Yang principe welke zichtbaar is door een ruwe schors en een gladde afwerking. Deze staat voor de "harde" mankant met een "milde" vrouwelijke inborst. De 3-ledigheid: man-kind-vrouw is een ware ontdekking in mezelf.
TE KOOP
Vragen en info? Contacteer me via deze link.
InUitGewerkt 'Ode aan de (Zelf)Refectie'
(L20 x B20 x H48 cm)
Notenlaar.
De vorm is ontstaan vanuit de ingescheurde stam. De barsten werden uitgewerkt om deze meer tot hun recht te laten komen. Glad aan buitenzijde, ruw gegutst in kloven om zo het lichtspel van reflecties te benadrukken, vandaar ook 'Ode aan (Zelf)Refectie'.
PRIVÉBEZIT
2 bollen 'Ode aan de Bol'
(L22 x B18 x H45 cm)
Eikenhout op sokkel van staal.
Beide bollen spelen op elkaar in en lijken uit elkaar te ontstaan, hoewel deze bollen uit 1 blok hout gesculpteerd zijn. De kleine bol is ruw gegutst en vormt een contrast met de grotere gladde bol. Blijkbaar kan het ene niet zonder het andere, ook al lijken ze contrasterend ze zijn tegelijkertijd even aanvullend - Yin-Yang, 'Ode aan de Bol'.
TE KOOP
Vragen en info? Contacteer me via deze link.
Miss Sadness 'Ode aan de Natuur'
(L22 x B17 x H31 cm)
Lindehout.
Ontstaan uit een gevoel van droefheid en toch ook weer speels, met respect voor vormen geïnspireerd uit de natuur. Het lindehout is een 'gift' van een overleden beeldhouwer, zijn nalatenschap voor de kunst. Wellicht had hij een ander idee om te maken, maar wel vanuit eenzelfde goesting - zijn natuurtalent.
TE KOOP
Vragen en info? Contacteer me via deze link.
Knoop 'Ode aan de Verwarring'
(L12 x B10 x H60 cm)
Ongekende houtsoort op sokkel van kassei.
Soms is het moeilijk om iets te doorgronden of te ontwarren. Verwarring in mijn hoofd waardoor een knoop is ontstaan. Het inzicht en de helderheid ontbreken. Maar het werken met hout brengt me terug bij mijn kern en levert me dit mooie symbolische beeld. De zware kassei herinnert me om met mijn 2 voeten op de grond te blijven en niet teveel in mijn hoofd te knopen, want dat zorgt voor verwarring. En zo is de cirkel weer rond...
TE KOOP
Vragen en info? Contacteer me via deze link.
Familie Wachters 'Ode aan het Geduld'
(L34 x B17 x H180 / H150 / H170 cm)
Treinbils met inox staven op sokkels van beton.
Wachten op wat nooit zal komen,
doet pijn en houdt je in zijn greep.
Deze beeldengroep is te bezichtigen in de voortuin van mijn atelier. Wil je weten waar? Kom dan hier eens kijken.
PRIVÉBEZIT
Relatie 'Ode aan de Relatie'
(L35 x B30 x H82 cm)
Ongekende houtsoort op sokkel van blauwe steen.
Als koppel ooit samen, nu los van elkaar.
Hun vurige kern, nu opgebrand.
PRIVÉBEZIT
Zandloperfiguur 'Ode aan de Verleiding'
(L8 x B8 x H30 cm)
Den op sokkel van hardsteen en metaal.
De schoonheid en gratie van het beeldje komen extra tot uiting door het lijnenspel van houtnerven die het vrouwelijke nog meer benadrukken. De figuur staat zo gepositioneerd dat je er een zandloper in kan zien. Het sculptuur is zo opgebouwd dat je dit ook ondersteboven kan zetten, als een zandloper, symbool voor Tijd.
Geboeid door haar vrouwelijk figuur. Rondingen geaccentueerd door nerven. Een spel met lijnen, maar zo onbereikbaar want gekooid.
Hoe lang kan ik als gezonde potentie-volle man aan de verleiding weerstaan?
TE KOOP
Vragen en info? Contacteer me via deze link.
2-strijd 'Ode aan de Onenigheid'
(L63 x B25 x H45 cm)
Boomwortels op sokkel van blauwe steen.
2 strijdende partijen,
Als wilde beesten,
Sporen achterlatend.
PRIVÉBEZIT
Michael 'Ode aan de Rudolf'
(L20 x B20 x H45 cm)
Kerselaar op sokkel van blauwe steen.
Aartsengel Michael temt de Draak, het Goede beheerst het Kwade. Een goed kijker merkt op dat de Draak uit Michael ontstaat, of omgekeerd. Goed en Kwaad zijn onlosmakend met elkaar verbonden, een alom gekend thema binnen de Rudolf Steinerscholen.
TE KOOP
Vragen en info? Contacteer me via deze link.
Oermoeder 'Ode aan de Vrouw'
(L5 x B4 x H12 cm)
Kerselaar op sokkel van blauwe steen.
Vruchtbaarheid,
Veiligheid,
Succes,
Ode aan de vrouw.
PRIVÉBEZIT
Maak jouw eigen website met JouwWeb